“Je wilt jezelf in de spiegel aan kunnen kijken.”

TSB Industrial Cleaning reinigt in levensmiddelenbedrijven, papierindustrie, kantoren, scholen en gebouwen. Werkzaamheden omvatten schoonmaakwerkzaamheden in diverse sectoren, werken met chemische producten en werken met machines.

TSB Industrial Cleaning

225 medewerkers, opgericht in 1972
Preventiemedewerker sinds 2013

Erwin de Geus – Algemeen directeur

“Wacht niet tot jou ook iets verschrikkelijks overkomt!”

We hebben een slechte, trieste ervaring gehad met een bedrijfsongeval in 2013. Dit heeft geleid tot het overlijden van één van onze medewerkers. Dat was de trigger om dingen anders en nog beter te gaan doen. Preventie kost weliswaar geld, maar er zijn minder zieken, minder ongelukken en ga zo maar door. Het levert dus ook absoluut wat op.

Niels voert de Risicoinventarisaties en Evaluaties (RI&E’s) uit op de locaties waar wij schoonmaken. Hij heeft ook een rol in de handhaving. Dit leidt uiteindelijk tot een verbeterde dienstverlening. We helpen tegelijkertijd onze klanten, want we constateren ook zaken die zij op hun locatie niet goed in orde hebben. Dat is niet alleen belangrijk voor de medewerkers van TSB, maar ook voor de klant. Zo bouwen we aan langdurige klantrelaties.

Ieder bedrijf zou ik aanraden om zo snel mogelijk een preventiemedewerker aan te stellen! De kans dat er zo’n ernstig ongeluk plaatsvindt, is wellicht klein, maar wat gebeurt er als je de zaken niet goed voor elkaar hebt en er gebeurt iets? Kijk jezelf eens aan in de spiegel!

Niels Ribbink – Preventiemedewerker

“Bedrijven zonder preventiemedewerker, zijn zich niet volledig bewust van risico's.”

Als preventiemedewerker krijg ik veel informatie, doordat ik dichter bij de werkvloer sta. Ik ben ooit zelf begonnen als schoonmaker en weet daardoor wat er in praktijk speelt. Ik maak regelmatig rondes op verschillende vestigingen en stel dan kritische vragen: Waarom doe je dit op deze manier? Heb je daar weleens over nagedacht?

Je kunt niet alle risico’s weghalen maar je kunt ze wel verminderen. Dit is lichamelijk relatief zwaar werken. Als je mensen kunt helpen met een ergonomische werkhouding, stijgt het werkplezier en voorkom je uitval. Uitval heeft direct effect op de bedrijfscontinuïteit en kwaliteit: die is vaak toch iets lager met een vervanger. Bovendien zorgt preventie voor een daling van verzuimkosten. En die zijn hoog: iemand in de ziektewet en de vervangingskosten. Ongevallen hebben impact op de hele organisatie, familie en naasten, maar ook landelijk bij andere collega’s. Schoonmakers kunnen moeite hebben om op de plek van het ongeval te gaan schoonmaken. We willen absoluut geen risico’s lopen.

Luisa Walbeek – Assistent districtleider

“Niels zit er echt bovenop. Niemand heeft iets aan zieke werknemers!”

Ik lette altijd al op veiligheid. In het eerste project dat ik voor TSB deed, werd ik direct op risico’s en maatregelen gewezen, en dat was een prettig gevoel.

Je moet letten op je houding tijdens je werk. Bij nieuw personeel is veilig en gezond werken het eerste waar ik over begin. “Let op je houding! Werk met handschoenen en zet eventueel een bril op als je met sterke chemie werkt.”

Niels blijft overal telkens op hameren: “Luisa, zorg dat ze niet op stoelen gaan staan en dat ze op de goede manier de producten gebruiken.” We hebben de geïllustreerde werkinstructies inmiddels beschikbaar in meerdere talen.

Een preventiemedewerker is noodzakelijk in een bedrijf; een persoon die goed thuis is in de materie en weet wat het allemaal inhoudt. De preventiemedewerker is dan ook iemand waar je op kunt terugvallen en waar collega’s naartoe kunnen met vragen.

Cijfers uit de branche:
Schoonmaak

Belangrijkste oorzaken ziekteverzuim:
12,1%
rugklachten
9,6%
klachten aan nek, schouders, armen, polsen, handen
4,8% van de medewerkers is in 2014 slachtoffer geworden van een arbeidsongeval.

Belangrijkste oorzaken:
17,2%
ergens aan gesneden, gestoten
9,5%
uitglijden, struikelen of een andere val
Bron: Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2014 (TNO/CBS)

Andere praktijkvoorbeelden